Иновейшън Стартър и d.house бяхме домакин на представянето на Mastercard Innovation at Speed of life, по време на което беше представено за пръв път в България изследване на компанията за нагласите за дигитализация и иновации в страната.

Проучването Mastercard Impact of Innovation  изследва отношението към  дигитализацията и нейното въздействие върху обществото, личните предпочитания при използването на дигиталните технологии за плащане, както и за автентификация при плащане. Проучването също така показа колко склонни са респондентите да възприемат и активно да използват дигиталните технологии.

impact-of-innovation-study-mastercard

Според данните, 74% от българите са доволни от нивото на дигитализация в страната, а над 60% определят влиянието на иновациите като позитивно за обществото. Най-високи очаквания местните потребители имат към внедряването на иновативни услуги в бъдеще. 91% смятат, че все повече сфери от живота следва да бъдат дигитализирани, като най-често посочвани са здравеопазването (53%), обществения транспорт ( 51%) и образованието (49%).

Веки трети българин ползва над 10 дигитални услуги и прекарва средно 5 часа дневно на мобилното си устройство, което ни нарежда на челно място в цяла Европа. Широката употреба на мобилни устройства е предпоставка близо 70% от сънародниците ни да посочат телефона като  предпочитана алтернатива на картата за разплащания.

„Тази година Mastercard отбелязва своята 50-годишнина. Вече половин век ние сме отдадени на каузата ‘свят отвъд кеша’, а дигитализацията определено е най-голямата революция в света на разплащанията от въвеждането на банковите карти насам“, каза Артур Туремка, генерален мениджър на Mastercard за Балканския регион. „Днес хората живеят и правят бизнес чрез свързани устройства. Нашата роля като технологична компания е да предоставим на потребителите възможности за разплащане с безупречни бързина и сигурност от всяко устройство, било то мобилен телефон или аксесоар.

Данните от изследването сочат още, че 34% от българите биха използвали таблета си за разплащания, а 16% залагат на умните устройства като часовници и гривни. Биометричните данни като метод за автентикация на плащането не са непознати за българския потребител – пръстовият отпечатък е почти толкова често посочван (31%), колкото традиционния ПИН-код (33%).

Браян Морис, Директор „Дигитални разплащания“ в Mastercard за Централна и Източна Европа, разясни, че по време на пилотния проект в Холандия, 9 от 10 потребители са оценили високо удобството и сигурността, които дава приложението за биометрична автентикация на плащането Mastercard Identity Check Mobile и биха заменили своите пароли с биометрични данни.  В България над 50% от анкетираните в Impact of Innovation Study също споделят мнението, че това е сигурен метод за разплащания; 32% го определят като „модерен“ и „атрактивен“, а 48% като бърз. Миналата седмица Mastercard обяви старта на Identity Check Mobile в Европа, като технологията е представена в 12 страни до момента.

„За пореден път ние, българите, показваме, че приемаме бързо и лесно новите технологии и страната ни е отворена към иновации. Търсенето на дигитални решения за разплащания в нови сфери от обществения живот е налице. Предизвикателството пред бизнеса и държавата сега, е да се изгради интелигентна екосистема, отговаряща на нуждите на съвременния човек – на гражданина, на предприемача, който живее и прави бизнес в България днес.“, каза Ваня Манова, Регионален мениджър на Mastercard за България и Македония.