ТРИЗ е теория, разработена от съветския изобретател и писател на научна фантастика Хенрик Алтшулер (Genrich Altshuller) и неговите сътрудници. Алтшулер започва да развива ТРИЗ през 1946 г., докато работи в патентния отдел на флотилията на Каспийско море на Съветския флот. През този период той осъзнава, че всеки проблем изисква изобретателско решение, ако е налице нерешено противоречие. Нерешено противоречие настъпва, ако при въвеждане на едно подобрение на параметър в система, друг параметър се влошава. По-късно той нарича тези противоречия „технически противоречия“.

Хенрик Алтшулер, обосновавайки ТРИЗ, застъпва една специфична теза за решаването на проблеми.

Повечето хора се справят с проблеми на база предишен опит и хоризонт на очакване или чрез метода проба-грешка. За да избегне това, Алтшулер създава матрица. Изправяйки се пред частен проблем, той го разглежда първо като общ казус. За да изведе решение, той свежда общия проблем до общо решение, което се вписва в общата класификация на типовете проблеми (или задачи), пред които се изправяме. Алтшулер извежда 39 основни типа проблеми или изобретателски задачи, като 39 инженерни параметри, които по двойки влизат в противоречие.

Към общото решение той прилага матрица от 40 специфични типологични решения/иновации, за да стигне до частното специфично решение за решаване на конкретния проблем.

40-те класифицирани инструменти за генериране на иновации, според Алтшулер, са: 40 инструмента за иновации.

Ето как изглежда ТРИЗ моделът за отхвърляне на проблеми:

problem-solving-model-300x227

Творческо решаване на изобретателски задачи

Съвременните теории за иновациите, които водят своето начало от TRIZ (Теория за Решаване на Изобретателски Задачи или Творческо Решаване на Изобретателски Задачи – Theory of Inventive Problem Solving), се обединяват около три основни тези, дефинирани от нея:

  1. Проблемите и решенията се повтарят
  2. Иновациите могат да бъдат класифицирани като краен брой решения
  3. Всяка иновация може да бъде прилагана и извън областта, в която е създадена

Един от хубавите примери разглежда инструмента на „асиметрията“ (един от 40-те класифицирани типове иновации от Алтшулер).  Да, по-евтино е двата фара на колата ви да са еднакви. Но ако левият фар, този откъм пътя, е по-малък и свети надолу, вместо напред, ще имате:

  • По-добра видимост в близост до колата и осевата линия
  • Няма да заслепявате водачите на отсрещни автомобили толкова директно
  • Десният фар може да осветява пътя напред и по-надалеч

asymmetric-lights-300x173

Принципът на асиметрията може да се приложи адекватно към всички сдвоени обекти, като разбира се, основната идея при прилагането на всеки принцип е да има реални ползи, поне три бенефита за крайния клиент и пазара.

39 инженерни параметри

  1. Тегло на подвижен обект | Weight of moving object
  2. Тегло на неподвижен обект | Weight of nonmoving object
  3. Дължина на подвижен обект | Length of moving object
  4. Дължина на неподвижен обект | Length of nonmoving object
  5. Площ на подвижен обект | Area of moving object
  6. Площ на неподвижен обект | Area of nonmoving object
  7. Обем на подвижен обект | Volume of moving object
  8. Обем на неподвижен обект | Volume of nonmoving object
  9. Скорост | Speed
  10. Сила | Force
  11. Натиск | Tension, pressure
  12. Форма | Shape
  13. Стабилност на обекта | Stability of object
  14. Сила | Strength
  15. Устойчивост на подвижен обект | Durability of moving object
  16. Устойчивост на неподвижен обект | Durability of nonmoving object
  17. Температува | Temperature
  18. Яркост | Brightness
  19. Енергия изразходена от подвижен обект | Energy spent by moving object
  20. Енергия изразходена от неподвижен обект | Energy spent by nonmoving object
  21. Мощност | Power
  22. Загуба на енергия | Waste of energy
  23. Загуба на вещество | Waste of substance
  24. Загуба на информация | Loss of information
  25. Загуба на време | Waste of time
  26. Количество вещество | Amount of substance
  27. Надеждност | Reliability
  28. Точност на измерванията | Accuracy of measurement
  29. Точност на изработката | Accuracy of manufacturing
  30. Вредни фактори влияещи на обекта | Harmful factors acting on object
  31. Вредни странични ефекти | Harmful side effects
  32. Възможност за масово производство | Manufacturability
  33. Удобство при използване | Convenience of use
  34. Възможност за поправка | Repairability
  35. Адаптивност | Adaptability
  36. Комплексност на устройството | Complexity of device
  37. Комплексност на контрола | Complexity of control
  38. Ниво на автоматизация | Level of automation
  39. Продуктивност | Productivity

40 инструменти за иновации

  1. Сегментация | Segmentation
  2. Екстракция | Extraction
  3. Локално качество | Local Quality
  4. Асиметрия | Asymmetry
  5. Комбиниране | Combining
  6. Универсалност | Universality
  7. Вместване | Nesting
  8. Противовес | Counterweight
  9. Предварително противодействие | Prior counter-action
  10. Предварително действие | Prior action
  11. Предварителен буфер за амортизация Cushion in advance
  12. Уравновесеност | Equipotentiality
  13. Инверсия | Inversion
  14. Сферичност | Spheroidality
  15. Динамичност | Dynamicity
  16. Съкръщаване или увеличаване на действието | Partial or overdone action
  17. Преминаване към ново измерение | Moving to a new dimension
  18. Механична вибрация | Mechanical vibration
  19. Периодично действие | Periodic action
  20. Непрекъснатост на полезното действие | Continuity of a useful action
  21. Ускоряване на действието | Rushing through
  22. Превръщане на вреда в полза | Convert harm into benefit
  23. Обратна връзка | Feedback
  24. Медиатор | Mediator
  25. Самообслужване | Self-service
  26. Копиране | Copying
  27. Евтин и кратък жизнен цикъл | Inexpensive, short-lived object for expensive, durable one
  28. Подмяна на механична система | Replacement of a mechanical system
  29. Пневматична или хидравлична конструкция | Pneumatic or hydraulic construction
  30. Гъвкав филм (покритие) или тънка мембрана | Flexible membranes or thin film
  31. Употреба на порест материал | Use of porous material
  32. Промяна на цвета | Changing the color
  33. Хомогенност | Homogeneity
  34. Части, които се вадят и подменят | Rejecting and regenerating parts
  35. Трансформация на физическо или химическо състояние на обекта | Transformation of the physical and chemical states of an object
  36. Етапна трансформация | Phase transformation
  37. Термично разширяване | Thermal expansion
  38. Употреба на силни оксиданти | Use strong oxidizers
  39. Инертна среда | Inert environment
  40. Сложни съставни материали | Composite materials

Алгоритъм на ТРИЗ (ALGORITHM FOR INVENTIVE PROBLEM SOLVING)

Систематичната процедура, която Алтшулер ползва за решаване на проблеми, е следната:

  1. Формулиране на проблема
  2. Трансформиране на проблема в модел
  3. Анализ на модела
  4. Отхвърляне на противоречията
  5. Формулиране на идеално решение

Идеалното решение означава иновация. Решили сме проблема, без да възникне противоречие между други компоненти или елементи в продукта, услугата или процеса, като то е довело до качествена промяна с реални пазарни ползи.